مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر ضرورت احیای جایگاه متولیان گفت : سازمان اوقاف به دنبال مچگیری از متولیان نیست اما ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی موقوفات حیاط خلوت برخی‌ها را به هم زد.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام امرالله حسنی‌نیا صبح امروز در سومین همایش متولیان موقوفات که در هتل هتل ارم و با حضور جمعی از متولیان موقوفات کشور برگزار شد،‌ اظهار داشت : متأسفانه امروز ارتباط موثری میان مدیران اجرایی وقف و نهاد نظارتی سازمان اوقاف به وجود نیامده است و برای اداره موقوفات و همچنین امانتداری از نیات واقفین باید تعاملات خوبی میان این دو بخش ایجاد شود.
 
وی بیان داشت: باید توجه داشت که به گفته برخی‌ها سازمان اوقاف دنبال مچگیری از متولیان نیست و این امر جز سیاست‌های اوقاف محسوب نمی‌شود. نباید فراتر از قانون و فتوای مراجع تقلید دخالتی در امور متولیان شود.
 
حجت‌الاسلام حسنی نیا با تأکید بر ضرورت احیای موقوفات در راستای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بر اساس بند ب ماده 177 قانون برنامه پنجم توسعه سازمان اوقاف مکلف به ایجاد و طراحی سیستمی در خصوص ثبت موقوفات بود. این امر موجب شد بسیار از حیات خلوت‌های برخی افراد به هم بریزد.
 
مدیرکل تحقیق سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه سخنان با تاکید بر ضرورت احیا جایگاه متولیان و شان تولیت ادامه داد: متولی مدیر اجرایی موقوفات است و در این همایش درصدد هستیم سیاست‌های اوقاف و امور خیریه را در خصوص متولیان ارائه دهیم.
 
در ادامه این همایش طبسی، مشاور امور مالی و مدیرکل منابع مالی غیر عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بر اساس قانون یکسری الزامات برای اداره موقوفات فراهم شده است به طوری که تمام متولیان ملزم شدند اطلاعات خود را در سیستم سامانه جامع سازمان اوقاف به ثبت برسانند.
 
وی ادامه داد:‌ بعد از گذشت دو و نیم سال این سامانه به مرحله‌ای رسیده که یک سیستم جامع و پاسخگو بوده که اکثر مشکلات در آن مرتفع شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: بر اساس ماده 30 قانون اوقاف هر موقوفه در این سامانه یک شخصیت حقوقی است.
/2759/